Volvo S40 halvljus problem

Om det är fel eller problem med Volvo S40 halvljus och halvljuset där med inte fungerar, vänster eller höger och ni har testat allt. Tex. kollat efter trasig säkring, bytt glödlampa, mätt i lamphållaren med multimeter och noterat ca 12V samt kollat jorden till lampan, då finns det ytterligare ett alternativ. Ett enl. mitt tycke, dumt alternativ. Det är nämligen så att det sitter ett antal mekaniska reläer i den så kallade CEM (Central Electronic Module) eller som i andra bilar ECU (Electronic Central Unit), fastlödda på  kretskortet.

I mitt och mångas fall är det här problemet finns. En ny styrenhet går att köpa för någon tusenlapp på bildelsbasen och jag vågar inte tänka vad det skulle kosta att få tag i en ny reservdel. Byta relä kostar inte många kronor. Min bil är är en Volvo S40 -02.

Med lite googlande kan man hamna på forumet jagrullar och efter lite hoppande hitta lösningen. Jag tänkte samla hela lösningen här:

  • Under ratten, lossa fyra skruvar och ta bort plasten, glöm inte att lossa på lampan vid fötterna.
  • 2 skruvar håller fast centralenheten, ta bort dessa, trockla ut enheten.
  • Lossa på alla kabelhållare (tryck in stiftet och dra ut).
  • Innan du öppnar centralenheten, skruva bort skruven under klistermärket.

Beroende på om det är vänster eller höger Volvo S40 halvljus som slutat fungera, välj rätt relä att löda bort. Beställ 37-076-19 från ex. elfa och löd dit.

Om de slutat sälja just detta relä, sök efter ett annat effektrelä som klarar omkopplingsströmmar upp till 10A eller mer. Originalet hade 20A, så jag antar att det nya reläet inte håller i 17år.

Omvänd ordning för tillbakamontage 😉